تبلیغات
علی علیه السلام و زیارت جامعه کبیره - بخش دوم حقیقت صلوة - سلام / قسمت دوم
علی علیه السلام و زیارت جامعه کبیره

درباره وبلاگ

اساتید بزرگوار و گرامی . سلام علیکم . این وبلاگ صرفاً به شرح زیارت جامعه کبیره اختصاص دارد . و پست ها به ترتیب با هم مرتبط می باشد لذا هر خواننده ای که قصد مطالعه مطالب این وبلاگ را دارد برای نتیجه گیری ملزم به مطالعه مطالب قبلی نیز می باشد . یکی دیگر از ویژگی های این وبلاگ عنوان بندی و تقسیم بندی مطالب آن می باشد که هر خواننده ای می تواند بر اساس عناوین تحقیقات مورد علاقه خود را تهیه نماید . خدا رحمت کند زنده یاد دکتر عبدالعلی گویا را و طول عمر با عزت بدهد اساتیدم را که شاید راضی به ذکر نام خود نباشند . اللهم یا فاطر بحق فاطمه عجل لولیک الفرج

مدیر وبلاگ : مجید جعفری

آخرین پست ها

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

بخش دوم حقیقت صلوة - سلام / قسمت دوم

2- پایه و اساس شناختِ حدود و احکام

رسول خدا ( ص ) با مقدماتی جامعه مسلمین را در آن روز تاریخی ( غدیر خم ) برای ذکر و تکرار و یادآوری مهمترین مسأله اسلام که ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام باشد آماده می نماید و در ضمن ایراد خطبه ای ، طی پنجاه و سه فقره ، که همه بصورت « معاشرالناس » شروع می شود اسراری را بیان می فرماید .

در این خطبه ، تا فقره سی و هفتم در هر معاشرالناس ، همواره بُعدی از ابعاد ولایت علی ( ع ) و سایر ائمه هدی ( ع ) را معرفی می نمایند . سپس از معاشرالناس سی و هشتم ، اعمال عبادیِ مربوط به حج و تشریفات آن توصیه می شود که طی پنج شماره پایان می پذیرد .

مجدداً از معاشرالناس چهل و سوم ، وجود مبارک رسول خدا ( ص ) ضمن اینکه به صلوة و زکوة توصیه می فرمایند ، به صورت عبارات زیر ، رشته سخن را به سوی جناب علی ( ع ) و ولایت ایشان معطوف می دارند :

« معاشر الناس ، أقیموا الصلوة و اتوالزکوة کما أمرکم الله عز و جل لئن طال علیکم الأمد فقصّرتم أو نسیتم فَعَلِیٌّ ولیکم و مبیِّنٌ لکم الذی نصبه الله عز و جل بعدی و مَن خلقه الله مِنّی و مَن یُخبرکم بما تسئلون عنه و یبین لکم ما لا تعلمون » احتجاج ، ج 1 ، ص 156

« ای مردم ، نماز را به پا دارید و زکات دهید ؛ همانگونه که خداوند عز و جل شما را به انجام این فرائض امر فرموده است . پس اگر زمان بر شما طولانی شد و کوتاهی کردید و یا فراموش نمودید [ بدانید ] علی ( ع ) ولیّ شماست و بیان کننده [ احکام و حقایق قرآن ] برای شماست ؛ همان کسی که خداوند او را بعد از من منصوب فرموده و آن کسی که خداوند او را از من آفریده و همان کسی که به شما از آنچه سؤال می کنید خبر می دهد و برای شما آنچه را نمی دانید بیان می کند . »

بعد می فرمایند : « آگاه باشید که حلال و حرام ، بیشتر از آن است که من آن ها را شماره نموده و معرفی نمایم . اما بدانید همان کس که شما را امر به حلال و حرام می کند ، امر می نماید که دست از ولایت علی ( ع ) و سایر ائمه هدی ( ع ) بر ندارید . »

نا گفته نماند که .......

نا گفته نماند که از معاشرالناس چهل و سوم تا آخر خطبه نیز در مورد ولایت علی ( ع ) و سایر ائمه هدی ( ع ) صحبت می شود . در نتیجه از تعداد پنجاه و سه فقره خطبه غدیریه ، تنها پنج قسمت آن درباره احکام است و بقیه درباره ولایت جناب علی ( ع ) و سایر ائمه طاهرین ( ع ) می باشد .

البته آن پنج قسمت هم اگر موشکافانه و دقیق بررسی شده و از آن پرده برداشته شود به این نتیجه خواهیم رسید که در یک بُعد ، این احکام نیز در سطح تأویل به گونه ای اشاره به ولایت و خلافت امیرالمؤمنین ( ع ) دارد ؛ به این معنی که امت باید حلال و حرام خود را از ایشان فرا بگیرند . و چون به منطوق قرآن کریم ؛ علی ( ع ) نفس رسول خداست آنجا که می فرماید : « فمن حاجک فیه من بعد ما جاءک من العلم فقل تعالوا ندع أبناءنا و أبنائکم و نساءنا و نساءکم و أنفسنا و أنفسکم .... » ( آل عمران _ 61 ) پس شناخت احکام و حدود و حلال و حرام و ... بعد از پیامبر با شناخت علی ( ع ) و بعد از ایشان با عرفان و معرفت به سایر اوصیای بعد آن حضرت عملی خواهد بود و لا غیر .

و شاید به بیان دیگر بتوان گفت : سخن همان است که تفصیلش در زیارت جامعه آمده و اجمال و فشرده آن در خبر زیر جمع شده است که رسول خدا ( ص ) به علی ( ع ) فرمودند :

« لا یعرف الدین الا بی و لا الشرائع و لا السنن و الاحکام و الحلال و الحرام » ( بحارالانوار ، ج 33 ، ص 153 )

« دین بجز از راه شناخت من شناخته نمی شود و نیز شرائع ، سنتها ، احکام ، حلال و حرام ، همه جز به عرفان من حاصل نمی گردد . » و اگر باور داریم رسول خدا ( ص ) و علی ( ع ) و فاطمه ( س ) و دیگر ائمه معصومین ( ع ) همگی نور واحد هستند ؛ پس تنها آن کس می تواند به تمام موارد فوق آگاهی یابد و به آنها عمل نماید که معیّت تامّ و تمام با این انوار قدس الهی داشته باشد .