تبلیغات
علی علیه السلام و زیارت جامعه کبیره - شرح زیارت جامعه کبیره ، بخش دوم ، حقیقت صلوة _ سلام
علی علیه السلام و زیارت جامعه کبیره

درباره وبلاگ

اساتید بزرگوار و گرامی . سلام علیکم . این وبلاگ صرفاً به شرح زیارت جامعه کبیره اختصاص دارد . و پست ها به ترتیب با هم مرتبط می باشد لذا هر خواننده ای که قصد مطالعه مطالب این وبلاگ را دارد برای نتیجه گیری ملزم به مطالعه مطالب قبلی نیز می باشد . یکی دیگر از ویژگی های این وبلاگ عنوان بندی و تقسیم بندی مطالب آن می باشد که هر خواننده ای می تواند بر اساس عناوین تحقیقات مورد علاقه خود را تهیه نماید . خدا رحمت کند زنده یاد دکتر عبدالعلی گویا را و طول عمر با عزت بدهد اساتیدم را که شاید راضی به ذکر نام خود نباشند . اللهم یا فاطر بحق فاطمه عجل لولیک الفرج

مدیر وبلاگ : مجید جعفری

آخرین پست ها

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

شرح زیارت جامعه کبیره ، بخش دوم ، حقیقت صلوة _ سلام

 

مقدمه

زمانی که با احادیث اهل بیت ( ع ) و بخصوص احادیث صعب مستصعب مواجه می شویم ، و یا تأویل های اعظمی از آیات قرآن را مشاهده می کنیم ، با خود می اندیشیم که هر چند ظواهر دین باید به جای خود محفوظ باشد و بواطن را تنها باید به اهلش سپرد ؛ اما در عین حال شاید باز هم بتوان قلوب مستعدی را در میان خوانندگان این وبلاگ به سوی معارف بالاتری از محمد و آل محمد ( ص ) جلب و جذب نمود ؛ باشد که « وعاء » خود را برای « خیر » های بیشتری آماده نمود و « شرح صدر » گسترده تری را نسبت به قبول اسرار آل محمد پیدا نمایند .

پس به ناچار می بایست بعضی از نکاتی را که تا به حال بدین وضوح بیان نکرده ایم ، در این بخش به عنوان طلیعه ی شرح زیارت جامعه متذکر شویم ؛ چرا که برای پذیرش و اعتقاد کامل به مندرجات زیارت جامعه ، شرح صدری لازم است و ما امیدواریم ذکر این نکات آن زمینه را در ضمیر خوانندگان ایجاد نماید :

1-      صلوة

در قسمتی از خطبه نورانیه علی علیه السلام می فرمایند : « یا سلمان و یا جندب .... و یقیم الصلوة و هی ولایتی فمن والانی فقد اقام الصلوة و هو صعب مستصعب و یؤتی الزکوة و هو الإقرار بالائمة و ذلک دین الله القیم شهد القرآن أن الدین القیم الإخلاص بالتوحید و الاقرار بالنبوة و الولایة . فمن جاء بهذا فقد أتی بالدین »

« ای سلمان و ای جندب ... [ آن کس ] نماز را بر پا می دارد که ولایت مرا بر پا داشته است زیرا نماز [ در باطن ] ولایت من است . پس هر کس مرا دوست بدارد نماز را بپا داشته و آن ، بسیار سخت و دشوار است . اما [ آن کس که ] زکات می دهد [ در باطن ] یعنی اقرار به ائمه علیهم السلام می نماید و این ، دینِ استوار و پایدار خداست . قرآن گواهی می دهد : دینِ استوار و پابر جا ، اخلاص در توحید و اقرار به نبوت و ولایت است . پس هر کس اینها را انجام دهد دینداری نموده است . »

تنها جمله اول را که در ارتباط با مطالب ما در این بخش از وبلاگ است را متذکر می شویم :

« وَ یُقیمُ الصَّلوةَ وَ هِیَ وِلایَتی » :

یعنی اقامه و به جا آوردن صلوة همان اذعان به ولایت علی علیه السلام است . بنابر این و با توجه به مطالبی که در بخش گذشته درباره ی تکبیر گفتیم و اینکه رسول خدا ( ص ) و فاطمه زهرا سلام الله علیها و ائمه معصومین « سلام الله علیهم اجمعین » همگی نور واحد هستند ؛ شاید بتوان گفت که زیارت جامعه _ از یک بُعد _ گوئی بمنزله همان « صلوة واقعی » است که علی علیه السلام می فرمایند : « وَ یُقیمُ الصَّلوةَ وَ هِیَ وِلایَتی » . و به بیان رساتر ، گوئی مصلّی واقعی کسی است که به مندرجات زیارت جامعه _ کلمه به کلمه _ اعتقاد راسخ داشته و آن ها را با جان و دل پذیرا باشد و نهایتاً با نورانیت به کُنه مطالب برسد .