تبلیغات
علی علیه السلام و زیارت جامعه کبیره - بخش اول ، مقدمه زیارت جامعه کبیره ، ادامه پست چرا بر میت پنج تکبیر گفته می شود ؟
علی علیه السلام و زیارت جامعه کبیره

درباره وبلاگ

اساتید بزرگوار و گرامی . سلام علیکم . این وبلاگ صرفاً به شرح زیارت جامعه کبیره اختصاص دارد . و پست ها به ترتیب با هم مرتبط می باشد لذا هر خواننده ای که قصد مطالعه مطالب این وبلاگ را دارد برای نتیجه گیری ملزم به مطالعه مطالب قبلی نیز می باشد . یکی دیگر از ویژگی های این وبلاگ عنوان بندی و تقسیم بندی مطالب آن می باشد که هر خواننده ای می تواند بر اساس عناوین تحقیقات مورد علاقه خود را تهیه نماید . خدا رحمت کند زنده یاد دکتر عبدالعلی گویا را و طول عمر با عزت بدهد اساتیدم را که شاید راضی به ذکر نام خود نباشند . اللهم یا فاطر بحق فاطمه عجل لولیک الفرج

مدیر وبلاگ : مجید جعفری

آخرین پست ها

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

بخش اول ، مقدمه زیارت جامعه کبیره ، ادامه پست چرا بر میت پنج تکبیر گفته می شود ؟

 به هر حال ، موضوع این است که اگر ولایت علی ( ع ) و ائمه علیهم السلام نباشد ؛ صلوة ، صلوة نیست . زکوة ، زکوة نیست . صیام ، صیام نیست و بالاخره حج ، حج نیست .

و اگر بگوئیم اعمال عبادی در باطن امر می خواهد بگوید : اول علی ، آخر علی ، ظاهر علی ، باطن علی ، شمای بی انصاف با این همه دلایل می گوئید اینان غالی هستند . سوگند به خدا که این گونه نیست و ما خدا را به شهادت می گیریم که غالی نیستیم . ( 1 )

با این وجود ، باز قلم آن قدر سرکشی می کند و درد دارد و ناله سر می دهد و آن چنان بی تابی می کند که ناچاریم بگوئیم : اللهم انا نشکوا الیک فقد نبینا و غیبة امامنا و شدة الزمان علینا و وقوع الفتن بنا و تظاهر الاعداء علینا و کثرة عدونا و قلّة عددنا ( 2 )

خداوندا ، به تو شکایت می کنیم از فقدان پیامبرمان و از غیبت اماممان و از سختی زمانه بر علیه ما و وقوع فتنه ها بر ما و پشتیبانی دشمنان بر علیه ما و کثرت دشمنانمان و کمی تعدادمان .

اکنون برای خواننده عزیزی که خدایش توفیق داده تا این نوشته های پراکنده ما را _ که صرفاً درد دلی است و ناله جانسوزی _ بخواند ، یک قدم فراتر نهاده و عبارت علی ( ع ) را که می فرمایند : « اَنَا صَلوةُ المؤمنینَ و صیامُهُم » ( 3 ) یادآور شده می گوئیم :

نماز در خم آن ابروان محرابی ، کسی کند که بخون جگر طهارت کرد .

بنا بر این ، عبارت علی ( ع ) را که می فرماید : « اَنَا صَلوةُ المؤمنینَ و صیامُهُم » عمومیت داده و به مصداق حدیث : « عَلَینا اِلقاءُ الاصولِ اِلَیکُم وَ عَلَیکُمُ التَّفَرُّعُ ( 4 ) _ که اصولیّون تنها از آن در علم اصول استفاده می نمایند _ در همه ابعاد از آن استفاده ها کرده و با طرح یک مقدمه ، برای ستون های دیگر دین نیز نتایج سودمندی را اخذ می کنیم .

هر چند در مورد هر کدام از ستون های دین _ که در قبل به آن اشاره شده _ با ولایت جناب علی علیه السلام مقایسه و برابری هائی در اخبار و احادیث صورت گرفته است _ به خصوص در خطبه غدیریه رسول خدا محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم _ اما دراینجا به عنوان نمونه برای حجّ مطلبی را متذکر می شویم ، آنجا که قرآن مجید می فرماید : * ثُمَّ لیَقظوا تَفَثَهُم وَ لیُوفوا نُذُرَهُم وَ لیَطَّوَّفُوا بالبَیتِ العَتیقِ * ( حج _ 29 )

ذَریح مُحاربی که یکی از اعاظم اصحاب امام صادق علیه السلام است ، از آن حضرت نقل می کند که منظور از  * ثُمَّ لیَقظوا تَفَثَهُم * ( 5 ) لقاء و ملاقات امام علیه السلام [ در سطح تأویل ] می باشد یعنی باید بعد از حج ، به حضور امام زمان خود رسیده و اظهار به ولایت آنان نموده که بیش از این ادامه نداده و باز می گوئیم که :

« در خانه اگر کس است ، یک حرف بس است »

پی نوشت ها

1-      مسأله « غلوّ » و اینکه چه کسانی غالی هستند ، در کتاب علی علیه السلام و العوالم تألیف زنده یاد دکتر عبدالعلی گویا به تفصیل آمده است . اگر دوستان تمایل داشته باشند این موضوع را نیز به عنوان یک پست مستقل خواهیم آورد .

2-      مفاتیح الجنان ، دعا در غیبت امام زمان علیه السلام

3-      « من نماز و روزه مؤمنین هستم » برگرفته از خطبه نورانیه امام علی علیه السلام .

4-       بحارالانوار ، ج 2 ، ص 245

تَفَث : به معنی چرک است و ازاله تفث در ظاهر بنا به فرمایش امام صادق علیه السلام همان کوتاه کردن شارب و گرفتن ناخن است ؛ ولی در باطن ملاقات با امام است که منجر به طهارت باطنی از پلیدیهاست . مقتبس از تفسیر نورالثقلین ، ج 3 ، ص 492 ، ح 97