تبلیغات
علی علیه السلام و زیارت جامعه کبیره - بخش اول ، مقدمه زیارت جامعه کبیره ، چرا بر میت پنج تکبیر گفته می شود ؟
علی علیه السلام و زیارت جامعه کبیره

درباره وبلاگ

اساتید بزرگوار و گرامی . سلام علیکم . این وبلاگ صرفاً به شرح زیارت جامعه کبیره اختصاص دارد . و پست ها به ترتیب با هم مرتبط می باشد لذا هر خواننده ای که قصد مطالعه مطالب این وبلاگ را دارد برای نتیجه گیری ملزم به مطالعه مطالب قبلی نیز می باشد . یکی دیگر از ویژگی های این وبلاگ عنوان بندی و تقسیم بندی مطالب آن می باشد که هر خواننده ای می تواند بر اساس عناوین تحقیقات مورد علاقه خود را تهیه نماید . خدا رحمت کند زنده یاد دکتر عبدالعلی گویا را و طول عمر با عزت بدهد اساتیدم را که شاید راضی به ذکر نام خود نباشند . اللهم یا فاطر بحق فاطمه عجل لولیک الفرج

مدیر وبلاگ : مجید جعفری

آخرین پست ها

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

بخش اول ، مقدمه زیارت جامعه کبیره ، چرا بر میت پنج تکبیر گفته می شود ؟

خبر مهم و گرانقدری را از حضرت صادق علیه السلام در اینجا نقل می کنیم که بیان کننده علت گفتن پنج تکبیر در نماز میّت بر مؤمنین است :

« و العلة التی من اجلها یکبر علی المیت خمس تکبیرات ان الله تبارک و تعالی فرض علی الناس خمس فرائض ، الصلوة ، و الزکوة ، و الصوم ، و الحجّ و الولایة . فجعل للمیت عن کل فریضة تکبیرة » ( من لا یحضره الفقیه ، جلد اول ، ص 164 )

علتی که به موجب آن بر میت پنج تکبیر گفته می شود ، این است که خداوند تبارک و تعالی پنج فریضه را بر مردم قرار داد : نماز ، زکات ، روزه ، حج و ولایت و به جای هر فریضه ، یک تکبیر بر میت مقرر فرمود .

اما علت اینکه ، چرا اهل سنت در نماز میت خود به جای پنج تکبیر ، چهار تکبیر می گویند ، از حدیث زیر روشن می شود :

« علة التکبیر علی المیت خمساً انه اخذ من کل فریضة تکبیرة للمیت من الصلاة و الزکاة و الحج و الصوم و الولایة و العلة فی ترک العامة تکبیرة انهم انکروا الولایة و ترکوا تکبیرها » ( بحارالانوار ، ج 78 ، ص 395 ، ح 61 ، به نقل از علل الشرایع )

علت گفتن پنج تکبیر بر میت این است که خداوند در برابر هر فریضه که عبارتند از نماز و زکات و حج و روزه و ولایت ، یک تکبیر بر میت قرار داده است و علت اینکه عامّه ( اهل سنت ) یک تکبیر را کم کرده اند ، این است که آنها منکر ولایت هستند ؛ لذا تکبیری را که به عوض ولایت است رها کردند .

اکنون ببینید که این حضرات ائمه معصومین ( ع ) چقدر شیرین و زیبا و لطیف حقایق دین رسول خدا ( ص ) را برای ما بیان می فرمایند . ببینید سِرِّ پنج تکبیر در نماز میت بر مؤمنین و چهار تکبیر در نماز میت بر منافقین و عامّه چگونه توسط « امام مبین » توضیح داده می شود .

پروردگارا این بیان معجز نظام امام صادق ( ع ) را چه کسی و چه مقامی می تواند ارزشیابی کند . خدایا ، ولایت علی عالی عمرانی در همه جا بر سر ما سایه انداخته است و ما قدر این ولایت را ندانسته و آن گونه که باید و شاید فهم و درک این حقایق و تطبیقات امام همام را نمی کنیم .

حال اگر به ادامه خبر « بُنِیَ الإسلامُ عَلی خَمسٍ » دقت کنیم که می فرمایند : « وَ لَم یُنادَ بِشَی ءٍ کَما نُودیَ بِالوِلایةِ » ( 1 ) می بینیم آن قدر که به ولایت دعوت شده ایم ، به آن چهار فریضه دعوت نشده ایم .

بنابراین اگر بگوئیم که در چهار ستون اولیه _ با مقدمات فوق _ مؤمن و منافق شریک هستند و این « ولایت » است که معرّف تشخیص مؤمن از منافق می باشد ؛ آن وقت من و شمای بی انصاف حاضر نیستیم یک نتیجه واضح و برهنه را بپذیریم ....

پی نوشت:

1-      عبارت « وَ لَم یُنادَ بِشَی ءٍ کَما نُودیَ بِالوِلایةِ » با یک دید در ارتباط با خطبه غدیریه رسول اکرم محمد مصطفی ( ص ) می باشد که در وقعه غدیر خم به گونه ای برای معرفی شخصیت علی علیه السلام ( پس از ذکر فرائض اولیه ) ندا در داده است که باید اذعان نمود : « وَ لَم یُنادَ بِشَی ءٍ کَما نُودیَ بِالوِلایةِ » (( و ندا داده نشده به چیزی ، آن گونه که به ولایت ندا داده شده است )) .